lørdag 11. februar 2023

Jubileumskort

 


Jeg er glad i å lage kort hvor jeg kan lage det meste selv - både bakgrunner og pynt. På dette kortet har jeg boltret meg i nettopp sånne ting. Ved hjelp av stensil, stempler, dies og litt washitape har jeg bygd opp kortet, lag for lag. 


Produkter fra Kort & Godt: 



1. Først lager jeg bakgrunnen som jeg vil stemple blomstene på. Jeg bruker Glimmer mist, men du kan bruke alle typer sprayblekk. 

2) Så stempler jeg motivet to ganger, for jeg trenger to blomster til kortet. 

3) For å gi litt mer liv til blomstene, legger jeg på litt mer farge ved hjelp av blekkputer og vannpensel. Blekket fra sprayene vil også flyte litt mer sammen når jeg bruker penselen. 

4) Så klipper jeg ut blomstene.

5. Jeg har lyst til å lage et kort hvor blomstene lissom vokser foran en murvegg. Da trenger jeg en bakgrunn som er ujevnt grå. Jeg tar litt sort blekk på en akryllkloss, sprayer klossen med litt vann og legger den hvite kartongbiten oppå klossen og blekket. Da vil blekket fordele seg helt tilfeldig på kartongen. La så kartongbiten tørke.

6. Jeg har en "murstein"-stensil. Denne legger jeg over den kartongbiten jeg laget i stad og svamper med sort blekk. 

7. Sånn ser bakgrunnskartongen min ut nå - akkurat passe røff. 

8. Jeg trenger noen blader som kan fylle ut litt rundt blomstene. Jeg lager mitt eget "mønsterpapir" med stensil, svamping og litt spray. 

9. Og stanser ut 2 blader. 

10. Og så gikk jeg visst inn i flyt-sonen og monterte sammen kortet uten å huske på å ta bilder... Sorry! Men dere ser nok hva jeg har gjort - litt stempling, washitape nederst for å gi motivet litt tyngde i bunn, tekststriper... Og nå er jeg i gang med å lage et panel som jeg kan ha bak dette - med grønt nederst og grått øverst. Jeg svamper bare røft langs ytterkantene. 

11. Sånn - nå er kortet snart klart. Selve kortbasen (den hvite), det svampede panelet og så hovedpanelet øverst. Lag på lag. 

12. Ferdig kort


Ingen kommentarer: