lørdag 28. januar 2023

Love is in the air...

 


For leeeenge siden kjøpte jeg en pakke med "Stamping foam" (fra Simon Hurley) - sånne tykke skumplater som man kan varme opp og stemple i. Men jeg har lissom glemt å åpne den... Kanskje fordi jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle bruke dem? Det meste ser jo lekende lett ut på video, men jeg vet jo at det meste også krever litt øving, prøving og feiling før det blir ok resultater. Det viste seg at det gjelder denne foamen også. Men - når det er sagt - så er den skikkelig artig å bruke når du har knekt koden! Og sammen med fine motivstempler fra Kort & Godt - jommen ble det noen freshe bryllupskort! 

Produkter fra Kort & Godt: 


Aller først noen tips:
1. Husk å varme "foam"-en skikkelig godt. 
2. Tekststempler blir speilvendte, så hold deg til motivstempler. 
3. Hvis blekket du svamper foamen med tørker for fort, kan du spraye lett over med vann. Da får du mer farge på trykket (og litt mer akvarell-look). 

Ok, sånn laget jeg kortene mine - og jeg er ingen proff på dette, så det er sikkert tusen andre og bedre forklaringer på nett... Men er du fersk på dette som meg, tror jeg dette er en grei start. 

a) Sånn ser foamen ut: 

b) Jeg har valgt meg disse stempelplatene: 

c) Det er viktig å ha ting klart før du begynner å varme foamen, for den stivner fort igjen. På bildet har jeg også tekststempler - det var tatt før jeg skjønte at det ville gi speilvendte trykk :P 

d) Ok, varm opp foamen med varmluftspistol - og varm den godt. Så presser du kjapt motivet ned i foamen der du vil ha det. Hvis du er litt forsiktig med å bare varme deler av foamen, kan du presse motivet ned flere steder. Og blir det ikke vellykket, varmer du bare foamen igjen til den blir slett og fin og klar til nytt forsøk. Her må du bare prøve deg fram til du får et ok resultat. 

e) Jeg svampet med Altenew-blekk. Den tørker ganske fort, så her må du jobbe effektivt (eller spray forsiktig med vann over). Andre blekktyper fungerer kanskje bedre. Kommentér gjerne under her hvis dere har erfaringer med blekk som funker godt.

f) Det fine med dette er at du kan bruke foamen om igjen så lenge du gidder. Jeg testet ut med litt forskjellige fargenyanser og fikk noen fine hjerter. 

g) Jeg varmet også opp igjen hjertet og stemplet blomsten på nytt sånn at jeg fikk noen variasjoner i designet. 

h) Og når hjertene var ferdig stemplet, brukte jeg resten av foamen til å lage fine bakgrunner. 

i) Og det er fullt mulig å lage noen lysere varianter av avtrykkene også, sånn for å stemple av blekket, lissom... 

j) Det ble fort en fin bunke med både motiver og bakgrunner - klare til å gjøres om til kort.

k) Jeg valgte meg ut disse 4.

l) Jeg stempler tekster og lager litt detaljer her og der med penn.

m) Juksesøm med penn, klistremerketekster og hovedmotiv montert på limputer. 

n) 4 ferdige kort:






Ingen kommentarer: