lørdag 7. mai 2022

Søte merker til festglassene


 I dag har jeg lyst til å vise fram noe annet enn et kort. Det har blitt mai - måneden for festivitas og feiring, enten det er 17. mai, konfirmasjoner, bryllup eller bursdager. Da kan det være du trenger sånne duppeditter som jeg har laget her! 


Jeg fant fram noen ark med krympeplast - en morsom greie som jeg ikke har brukt på mange år, men som stadig vekk er populært. Og jeg skjønner hvorfor! Det er jo nesten litt magiske greier, dette. Et stivt plastark som kan forvandles til søte og kule smågreier bare ved hjelp av litt varme - det er temmelig magisk, spør du meg! 


Krympeplast finnes i flere varianter. Selv har jeg både blanke (gjennomsiktige), hvite og sorte. Du bruker dem på samme måten, men resultatet/uttrykket blir ganske forskjellig. Og jeg kunne skrevet en hel avhandling om alle mulighetene du har med krympeplast, men nøyer meg med å vise min variant her. Søk på både Google, Pinterest og YouTube, så finner du ørten ideer. 


Jeg tok utgangspunkt i den søte cupcake’n denne gangen. Jeg stemplet motivet på den ru siden av krympeplasten, siden det er lett at stempelet sklir på den glatte siden. Så fargela jeg litt med Posca- og Sharpietusjer. Husk bare på at fargene blir endel mørkere når de «krympes». Deretter klippet jeg dem ut og laget hull i alle. Jeg stemplet også opp navnene til familiegjengen min og laget små navnelapper med hull i. 


Så begynner moroa! Jeg satte stekovnen på 170 grader og la bitene på bakepapir. Husk å ha god plass i mellom dem sånn at de ikke smelter seg fast i hverandre. Så setter du plata i ovnen. Der skal de stå til de er ferdige. Ja, sånn er det - for varigheten avhenger litt av størrelsen på bitene. Men la de stå 4-5 minutter og så følger du bare med til de ikke krymper mer. Da tar du dem ut, og hvis de ikke er helt flate, presser du de, bare ned med en bok med én gang. Og jepp, nå har bitene krympa skikkelig. Jeg har lagt en 20-kroning på et par av bildene slik at dere kan se størrelsen. 


De ferdige bitene kan du nå for eksempel henge på smykkeringer eller tre dem på en snor. Jeg har valgt å lage glassmarkører av mine, men du kan også bruke det du lager til å lage smykker, strikkemarkører eller bruke dem som pynt på kort. 


Med dette sier jeg skål og ønsker dere alle en festlig mai! Og kos dere gjerne med krympeplast :) 

Kreativ hilsen fra Åshild 











Ingen kommentarer: